learning4u logo

Blogg

För dig som vill ha tips som underlättar din vardag som chef och ledare har vi bloggen 4u. Kika också på vår sida om mallar och checklistor.

Senaste blogginlägget

Uppsägning - arbetsbrist

Uppsägning - arbetsbrist

Även om uppsägningen grundar sig på en tydlig arbetsbrist och sakfrågan är ”lätt” avklarad så möter du en människa som ställs inför avgörande förändringar. Ofta minns den uppsagde känslan och en del av orden i uppsägningssamtalet många år efteråt. Därför är det viktigt för såväl medarbetaren som arbetsgivaren att skiljas med respekt. Därmed främjar vi goda relationer och ett gott varumärke.

 Att säga upp medarbetare är alltid svårt, du möter en människa vars tillvaro drastiskt kommer att förändras av ditt budskap. Även om uppsägningen grundar sig på en tydlig arbetsbrist och sakfrågan är ”lätt” avklarad så möter du en människa som ställs inför avgörande förändringar.

Att bli respektfullt bemött och sedd i ett möte där man får ett tufft budskap underlättar för alla inblandade.

Vi erbjuder utbildning/träning av era chefer så att de är förberedda på samtalet och genomföra det med fokus på bemötandet av personen de har framför sig.

Vår metod bygger på att vi lär med alla sinnen och är ett koncept där deltagarna aktivt medverkar i olika samtalssituationer som är hämtade från så autentiska och vardagliga samtalssituationer som möjligt. 

I syfte att skapa bestående resultat bygger våra utbildningar alltid på 20% teori och 80% praktisk träning.

Deltagarna får utöver en teoretisk plattform praktiskt träna på att genomföra samtal inom det aktuella området. Vår kursledare har lång erfarenhet av att arbeta som chef i tider med övertalighetsproblematik. Våra övningar bygger på att deltagarna, utifrån i förväg framtagna samtalssituationer - ”cases”, får möta våra professionella skådespelare som gestaltar medarbetare i de valda situationerna.

Vårt upplägg är på 4 timmar och helst 15 deltagare/tillfälle med en kursledare och skådespelare. Deltagarna sitter i grupper om 3 och turas om att agera chef eller observatör.

Kontakta vår konsult/kursledare Annica Galfvensjö för mer information. Annica är beteendevetare och har ett förflutet som personalchef. Hon brinner för ledarskap och utvecklingsfrågor samt kommunikation och konflikthantering. Annica är författare till de praktiskt orienterade böckerna: ”Utvecklingssamtal – Varför? Hur?”, ”Svåra lägen tuffa samtal”, ”Rekrytering och intervjuteknik”. Du når henne på mobilen eller via förfrågningsformuläret nedan.

ANNICA GALFVENSJÖ


, 070-792 02 42 
 Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 

  Läs mer

Fler blogginlägg

Vad säger du till medarbetare med negativ attityd eller som underpresterar?

Vad säger du till medarbetare med negativ attityd eller som underpresterar?

Svåra samtal, halvdags träning för chefer och projektledare 8 maj

  Läs mer
Feedback för alla.......

Feedback för alla.......

Finns det verkligen ett enhetligt sätt att ge feedback på? Njaää, snarare finns det några don´ts and do,s som är allmänmänskliga.

  Läs mer

Skicka en förfrågan

Förfrågan

Formuläret innehåller fel. Kontrollera formuläret och försök igen. Tack!
Skickar...

Tack för ditt meddelande!

Boka din plats idag

Fyll i formuläret, välj seminarie och skicka.

Var vänlig och kontrollera formuläret. Tack!

SKICKAR

Tack för din anmälan!

Du är nu inbokad.