learning4u logo

Förlåt, jag har inte varit den chef som du förtjänar!

Hur många har hört sin chef säga: “Förlåt! Jag har inte varit den chef som du förtjänar, jag har gjort fel, jag har varit en empatistörd, stressad klumpeduns. Jag ska bättra mig.” Och hur många har tänkt sluta på sitt jobb pga dålig relation till sin chef, men stannar kvar eftersom chefen gör en pudel, och ber om ursäkt för sitt dåliga beteende? Och faktiskt också bättrat sig.

 Ger vi våra chefer en andra chans? Ger de sig själva en andra chans genom självinsikt? 

I stressade, pressande lägen kommer våra dåliga beteenden fram och en del klarar att ta emot det bättre än andra. En del tar illa vid sig, så illa vid sig att de säger upp sig, eller byter avdelning, pratar illa om företagsledningen, sprider ryktet vidare utanför arbetsplatsen. Som anställd vill man aldrig i livet gå tillbaka när man väl slutat. Faktum är att det är den största anledningen till att vi väljer att säga upp oss, och byta arbetsplats. Ett dåligt ledarskap, med smärtsamma spänningar och konflikter, som stjäl fokus och energi på arbetsplatsen , orkar ingen med i längden.

När jag kommer in i nya sammanhang i mitt privatliv och berättar att jag jobbar med ledarskap så kommer ofta den spontana reaktionen: “ Herregud, det behövs verkligen! Jag är på väg att lämna mitt jobb...jag står inte ut längre, min chef är typ psykopat”

 Detta händer alldeles för ofta för att vara en slump.

Jag tror att vi alla behöver en andra chans ibland, ingen är perfekt, och vi behöver öva oss i nya beteenden och mod att be om ursäkt och släppa prestigen.

Men tillbaka till min fråga: har du upplevt din chef be om ursäkt och faktiskt också ändrat sitt beteende??

Eller, är du en chef som i början av din karriär var en oslipad diamant som nu slipat av dina vassa kanter? Vad krävdes i så fall för det?

Berätta för mig!

Lämna en kommentar

Du kommenterar som gäst.

Boka din plats idag

Fyll i formuläret, välj seminarie och skicka.

Var vänlig och kontrollera formuläret. Tack!

SKICKAR

Tack!

Din bokningsförfrågan är mottagen.