learning4u logo

Blir dina medarbetare missnöjda med lönesamtalet?

Blir dina medarbetare missnöjda med lönesamtalet?

I de tusentals lönesamtal som vi genomfört i våra utbildningar har det ofta uppstått känslor, som de allra flesta av oss känner igen. Känslor av besvikelse och frustration eller en känsla av att ha fått rätt lön och blivit juste behandlad.

Eller är lönesamtalet bara ett spel där medarbetaren ska vara lite missnöjd? Det intressanta är att ett lönesamtal med exakt samma förutsättningar mellan chef och medarbetare kan falla ut på helt olika sätt. Allt beroende på hur chefen uttrycker sig. Ena gången blir medarbetaren besviken och lämnar samtalet i frustration. Vid andra tillfället upplever medarbetaren sig ha fått rätt lön och blivit juste hanterad. Handlar det om manipulation, retorik eller chefens värderingar av medarbetarens prestation?

Jag har med åren blivit alltmer övertygad om att det handlar om chefens värderingar. Vad händer då värderingarna är otydliga?

Ett vanligt exempel på detta är då chefen säger: ”Jag förstår att du är besviken på din nya lön, men du ska veta att hade jag fått bestämma helt och fullt hade fått det dubbla!” Eller när chefen säger ”Du får 2,8 procents påslag” vilket omedelbart får medarbetaren att undra, ligger jag över eller under snittet? Därefter följer chefens motivation, som då oftast inte hjälper. Chefen kommer i försvar och måste förklara och försvara och blir osäker.

Enkla råd till chefen för att få fler nöjda medarbetare efter lönesamtalet:

·        Gå igenom löneprocess och lönepolitik med alla medarbetare, så att alla har samma "karta" i lönesättningen.

·        Lägg förväntansribban på löneökningarna i god tid för alla dina medarbetare före samtalen.

·        Var väl förberedd med anteckningar från den kontinuerliga dialog du haft under året med dina medarbetare.

·        Förbered dig med sakargument och känn in vad du ska säga så att du är grundad i din värdering. Var tydlig. Meddela ny lönen med att säga ”Din nya lön är…….kr/månad”.

·        Var modig och stå för ditt beslut och gå inte i försvar utan involvera medarbetaren. ”Du säger att jag som din chef borde ha varit mer stöttande och tillgänglig, och det kan du ha rätt i, men vad kunde du ha gjort själv eller krävt av mig under det gångna året?”

·        Gå aldrig in i procentträsket. Det får du sitta och försvara under hela samtalet. Oftast leder det till en missnöjd medarbetare som lämnar dig besviken.

Om du tillämpar dessa råd och tränar är jag säker på att dina lönesamtal blir lättare och t.o.m. roliga att genomföra! Träna gärna i trygg miljö med Learning4u. Använd lönesamtalet som ett av dina viktigaste chefsverktyg.

Gå gärna in på vår länk: http://www.learning4u.se/mallar-checklistor

Kenth Dejenstam grundare och VD, Learning4u

Boka din plats idag

Fyll i formuläret, välj seminarie och skicka.

Var vänlig och kontrollera formuläret. Tack!

SKICKAR

Tack!

Din bokningsförfrågan är mottagen.